Váš konzultant: Stav spoření na penzi je často tristní. Jako poradci máme v rukou to změnit

Spěcháte? 5 klíčových pohledů Filipa Krejčího:

  • V ČR má přes 2,5 milionu lidí prostředky stále v původním transformovaném fondu.
  • Jednoduchá změna do DPS může zajistit klientům reálné zabezpečení na stáří. 
  • Jakmile klientovi ukážete graficky zpracované srovnání špatně nastavené strategie, klientova vůle to změnit je obrovská. BT Penze vám zásadně pomohou s argumentací.
  • Spousta Čechů si odkládá stále velmi málo, resp. mají rentu jako jeden z posledních cílů.
  • Čerpání formou měsíční pravidelné renty je zcela v pořádku, zvlášť pokud se vyhnu jakémukoliv zdanění.

Doporučuji mít vždy po ruce vhodnou infografiku, srovnání a vše klientům ukazovat,“ říká Filip Krejčí, co by rozhodně nemělo poradci chybět, když jde s klientem na schůzku řešit penze. Ochota udělat změnu je díky přehlednému znázornění, o kolik by mohl klient vydělat více, obrovská. Přesně k tomuto účelu slouží i náš nový nástroj BT Penze, se kterým dokážete klientům na pár kliknutí zajistit i o milion korun na stáří více.

Váš konzultant je mimořádně úspěšná firma, která má na 165 spolupracovníků. Starají se o více než 30 000 klientů a pod správou mají v investicích přes 1,3 miliardy korun. Pojďme se s Filipem Krejčím podívat nejen na penzijní nešvary, ale hlavně příležitosti, jak to změnit.

Když se s klientem vidíte poprvé, jak často narazíte na nějaký problém, že má spoření na penzi špatně nastaveno? 

Stále mne překvapuje, kolik klientů má původní transformovaný fond, a to včetně mladších ročníků. Už jen jednoduchá změna do moderních podmínek doplňkového penzijního spoření jim může zajistit výrazné reálné zabezpečení na stáří. Konkrétně v ČR využívá „penzijka“ přes 4,2 milionu účastníků, a z toho přes 2,5 milionu bohužel stále v původním transformovaném fondu. Naštěstí toto číslo každý kvartál klesá i dle výsledků Asociace penzijních společností. Každopádně zde vidíme velký prostor i u nás poradců, abychom na každé servisní schůzce toto téma řešili a prověřili, jak má náš klient své penzijní spoření nastaveno. Doporučuji mít vždy po ruce vhodnou infografiku, srovnání a vše klientům ukazovat.

Na jaké další problémy v oblasti (ne)spoření na penzi narážíte a jak je řešíte?

Spousta Čechů si odkládá stále velmi málo, respektive mají rentu jako jeden z posledních cílů, a to až po vlastním bydlení či odkládání dětem. Přitom se za mne jedná o zásadní ekonomický cíl, bez kterého si nebudou moct dopřát aktivní fungování v budoucnu. Co mne překvapuje, je míra obav klientů, zda i po legislativních novinkách z letošního roku půjdou vybírat úspory z penzijního spoření jednorázově. Za mne je to produkt, který má klientům pomoct efektivně vyřešit propad reálného příjmu po odchodu do důchodu, a proto čerpání formou měsíční pravidelné renty určitě vnímám jako zcela v pořádku, zvlášť pokud se vyhnu jakémukoliv zdanění. Byť tato forma výběru nyní neprošla, myslím si, že v budoucích aktualizacích právě k této změně ještě dojde a vybrat „penzijko“ jednorázově bez větší daňové zátěže nepůjde.

I proto je důležité, aby se klienti zabezpečovali pomocí různých investičních nástrojů, jako jsou dlouhodobé pravidelné investice bez státních příspěvků a daňových úlev. Stejně tak je optimální využívat odpovídajících daňových úlev u klientů, kde to dává smysl, a samozřejmě využít státních příspěvků. Na to je ideální si sednout se svým finančním poradcem, aby se vždy daná situace ušila na míru možnostem a očekáváním každého klienta.

Jaká je ochota klientů zajištění na penzi řešit, když vidí například při použití nástroje BT Penze, o kolik kvůli špatně nastavené strategii přicházejí?

Jakmile si s klientem poradce sedne a ukáže mu graficky zpracované srovnání špatně nastavené strategie, vůle klienta to změnit je obrovská. V tom jde právě vidět důležitost nás poradců, abychom vše s klienty prošli, vysvětlili jim a následně vše upravili a správně nastavili. BT Penze v tomto ohledu fungují skvěle. Na klienta se v médiích řítí každý den spoustu nových informací a těžko z nich vybírá, co je pro něj podstatné. Důležité je komplexní nastavení, které zkušený poradce dokáže na schůzce namyslet, kdežto klient si třeba navýší úložku z 300 Kč na 500 Kč, ale stále v původním nevyhovujícím penzijku. Nebo naopak odkládá 3 000 Kč měsíčně, ale přitom je OSVČ v režimu paušální daně, kdy mu žádné daňové odpočty nepomohou, protože žádné daňové přiznání nepodává. Proto je potřeba poradenství zaměřit na každého klienta zvlášť a řádně se doptat.

Podle čeho vybíráte produkty, abyste klientům poskytli co nejlepší servis?

U penzí nejčastěji ctíme běžný účet klienta, tedy aby měl stejnou penzijní společnost, kde má i běžný účet a vše viděl přehledně v internetovém či mobilním bankovnictví. Záleží ale vždy na konkrétním klientovi.

Co by se mělo změnit, aby byl o spoření na penzi a jeho správné nastavení větší zájem?

Určitě je na místě ještě větší osvěta v rozdílech mezi transformovanými a účastnickými fondy, a to i ze strany penzijních společností. Aby klientům proaktivně v ročním výpise ukazovaly, o kolik se mohl klient mít lépe, kdyby přestoupil do vhodných investičních strategií. Když totiž čtu klientské výpisy, často na podobné věci nejsou upozorněni, a naopak se ve výročním dopise penzijní společnost chválí, jak zhodnotila za předchozí rok prostředky o skvělé 1,65 %. A to je tristní.

Kam teď dál?

  • Na náš nástroj BT Penze se detailně podíváte tady.
  • Poslechněte si loňský podcast, který jsme natáčeli s Filipem Krejčím a jeho firemním parťákem Lukášem Šulcem. 

DIP a tipy pro poradce jsme podrobně probírali s naším ředitelem úseku investic Martinem Pleštilem zde.