InsurTech v České republice?

Nedávno jsme na blogu zveřejnili článek Dušana Šídla z posledního čísla magazínu BizOn o insurtechu. Nyní se pojďme blíže podívat do domácích luhů a hájů. InsurTech již není jen doménou zahraničních pojišťoven. I na domácím pojistném trhu je možné najít některé projekty, které využívají moderní technologie.

InsurTech představuje označení pro technologické inovace v pojistném odvětví či pro spojení pojišťovací a technologické firmy v jeden subjekt, popřípadě pro zcela nové odvětví v podobě nově vzniklých mobilních aplikací, softwarů a start-upů, které chtějí konkurovat tradičním pojišťovnám.

Využití moderních technologií v posledních letech masivně roste, není překvapením, že i na domácím trhu najdeme některé zajímavé projekty.

Dlouhá léta mohou například klienti UNIQA pojišťovny, kteří mají sjednáno pojištění vozidla nebo nemovitosti, využívat službu MeteoUNIQA v podobě varovných SMS nebo emailů, které upozorňují na blížící se extrémní výkyvy počasí v dané lokalitě klienta.

Stejná pojišťovna nabízí pod názvem SafeLine asistenční službu, která díky telematice (nárazové čidlo) dokáže sama aktivně řešit řadu situací, s nimiž se motorista může setkat. V případě poruchy na silnici nebo náhlé nevolnosti je také možné stisknout nouzové tlačítko nebo použít aplikaci na chytrém mobilu a přivolat asistenční službu. Rovněž placené pojistné může být díky této službě účtováno podle počtu ujetých kilometrů.

Pojišťovna Direct umožňuje klientům nákup 2 bezpečnostních čidel Direct Echo, která upozorní na to, že se doma děje něco nekalého. První čidlo je pohybové (zloděj, vandal), druhé je schopné detekovat vodu (kapající pračka, prasklé potrubí ve sklepě apod.).

Internet věcí využívají i Česká pojišťovna a Generali. Ve spolupráci s brněnským startupem nabízejí k vybranému pojištění bezplatně vodní a pohybové čidlo Senzoor. U České pojišťovny jsou čidla poskytována zdarma do konce listopadu, a to u pojištění stavby či domácnosti v nejdražší variantě Exclusive. U Generali dle rozsahu sjednaných rizik. Tato akce platí pro vybrané pobočky pojišťovny, ostatní klienti mohou čidla koupit se slevou 50 %.

Mobilní operátor O2 nabízí tzv. Chytré cestovní pojištění. Jde o pojištění, které je součástí každého mobilního tarifu, stačí ho jen povolit, a to je vše. Díky mobilnímu telefonu pojištění samo pozná, že majitel daného mobilního tarifu vyjel za hranice – pojištění se samo zapne i následně vypne.

Na domácím trhu rovněž funguje peer-to-peer pojištění, které reprezentuje První klubová pojišťovna. Ta poskytuje vybrané pojišťovací služby z oblasti neživotního pojištění, a to výhradě pro své členy, kterých je více než 10 tisíc. Hlavní odlišnost spočívá v tom, že vybrané pojistné jen spravuje a peníze, které na konci roku zbydou, zůstávají podle určitých pravidel jejím členům. V brzké době se v souvislosti s touto pojišťovnou dočkáme dalších novinek.

Bez pochyby lze do oblasti InsurTech zařadit pojištění Mutumutu. Jde o produkt rizikového životního pojištění vytvořený společností Creative Dock, naceněný a provozovaný Komerční pojišťovnou. Pojištění lze uzavřít online a bez pojišťováka. Prostřednictvím aplikace či chytrého náramku si pojištěný zaznamenává svoji sportovní aktivitu. Za sportování lze každý čtvrtrok získat až 20 % z pojistného zpět, za preventivní prohlídky a nekuřáctví až dalších 10 %.

Za InsurTech lze považovat i letos uvedenou plně digitalizovanou pojišťovnu Simplea. Pojištění je sjednáváno bezpapírově, dotazy zprostředkovatelů jsou řešeny i přes WhatsApp, citlivé klientské údaje mohou být vloženy přes klientský portál (bez zprostředkovatele) a pojištění zdravého klienta může vzniknout téměř okamžitě po vyplnění zdravotního dotazníku a digitálním podpisu klienta.

I čeští klienti si mohou stáhnout chytrou aplikaci na správu pojistných smluv pod názvem Můj DOK, která patří skupině Home Credit. Služba hlásí více než 8 tisíc registrovaných uživatelů, kterým má pomoci bez nátlaku vyhodnotit jejich stávající smlouvy (prostřednictvím DOK INDEXu) a on-line uzavřít nové.

Obdobně jako v zahraničí i u nás již několik InsurTech projektů skončilo. Sázet jen na přímý zájem zákazníků, bez větší propagace či distribuční síly, není jednoduché.

Nedávno bylo ukončeno pojištění osobních věcí CUBIQ. Jednalo se o jednoduché on-line sjednání pojištění pro případ rozbití a krádeže vybraných věcí jako je telefon, tablet, fotoaparát, brýle, jízdní kolo, lyže apod. Pojištění bylo možné v průběhu roku vypínat a zapínat.

Obdobně již nějaký čas nefunguje povinné ručení přes Facebook. Projekt od startupového studia Point FM byl spuštěn v roce 2017 a měl využít oblíbenosti aplikace Facebook Messenger – iPov bot měl lidem vyhledat nejnižší cenu a pomoci uzavřít pojistnou smlouvu povinného ručení přímo v chatovacím okně, bez nutnosti chodit na pobočku pojišťovny.

Pokud Vás zajímá oblast InsurTech, doporučujeme navštívit konferenci DIA v Mnichově, která se koná již 20. a 21. listopadu 2019. Uvedením kódu DIA200BROKER při registraci získáte slevu 200 euro. https://next.digitalinsuranceagenda.com/dia-munich-2019/delegate-pass/

Dušan Šídlo, pojistný analytik Broker Trustu